Fra den ene iPad og til den anden spiller de toner, skalaer og melodier – synger nye sange og gør lige det de plejer – nemlig spiller musik sammen, bare på en noget anderledes måde end vi plejer at tænke om musikundervisning.
“Der er mange nye elektroniske muligheder, som jeg er blevet bedre til at bruge i undervisningen. Så overordnet set fungerer onlineundervisningen faktisk ret godt. Jeg synes især, det har været sjovt at lege mere med videoredigering, langdistance sammenspil og sådan noget. Det har været en god motivation og vigtig for den sociale del i forhold til kontakten til mine elever,” fortæller musiklærer Carina Blois, som underviser i både fløjte og samspil.
Selvfølgelig ville både lærere og elever helst være i samme lokale.
Men ligesom resten af verden, er de også påvirket af Covid-19 og tvunget til at være kreative omkring de fællesskaber, som vi er vant til at mødes i fysisk.
Men en pandemi skal ikke stoppe hverken fællesskabet eller musikken.
“Det er rigtig dejligt og vigtigt at jeg kan blive ved med at se mine elever hver uge, også selvom det kun er online. Det er faktisk ret hyggeligt at komme med “hjem “ i deres stuer og på deres værelser. Jeg kan også mærke elevernes glæde ved at spille musik. Det tror jeg faktisk også, er en rigtig god afveksling i en lidt onlinetrættende hverdag,” siger Carina Blois.
Det er hendes tværfløjteelev, Nicoline Pedersen Møller, på 16 år enig med hende i. Hun spiller også med i Big Fies Big Band og er studerende på Odder Gymnasium.
Og hun knokler med at få alle tidens onlineskemaerne med at hænge sammen.
“Jeg værdsætter virkelig, at lærerne er rigtig gode til at være fleksible med undervisningstiderne, nu hvor vi har onlineundervisning på skolen også. Og på trods af det manglende fysiske fremmøde synes jeg stadig, at selve musikundervisningen fungerer, og at der er god interaktion mellem lærer og elev,” fortæller hun.
I oktober fik Odder Musikskole ny leder. Det er Niels Christian Simmelsgaard fra Brabrand, som har overtaget posten og han mærker tydeligt, hvordan både eleverne og lærerne denne gang har masser af erfaringer med sig fra forårets lockdown.
“Det er jo fantastisk at mærke, hvordan alle bare vidste, hvad der nu skulle ske. Selvfølgelig var vi ærgerlige. Men vi tager det også som en oplevelse og der sker faktisk nogle ret interessante ting, når man bliver undervist og underviser på den her måde. Og det synes jeg, er enormt spændende, hvis vi kan blive klogere på det her under nedlukningen. På den måde har vi også mulighed for at udvikle os og arbejde med nye idéer til den undervisningsform,” fortæller musikskolelederen.
Kommentarer